Recension: Dave Rawlings Machine

rawlingsDave Rawlings Machine
Nashville Obsolete
Acony Records
Avskalad americana

Fans av Dave Rawlings energiska gitarrspel har inte varit bortskämda med nytt material de senaste åren. Det har gått hela sex år sedan Dave Rawlings Machine debuterade med A Friend of a Friend och fyra år sedan samarbetspartnern Gillian Welch släppte sitt senaste alster The Harrow & The Harvest. Men nu är det alltså äntligen dags. Nashville Obsolete, som för övrigt är det sjunde albumet där duon samarbetar, innehåller sju förhållandevis långa låtar signerade Rawlings och Welch, inspelade på analog tape i Woodland Sound Studios i Nashville. Som sig bör när det handlar om Rawlings och Welch är Nashville Obsolete till stor del en avskalad och lågmäld tillställning, där suggestiva berättelser väcks till liv av finstämt gitarrspel och täta stämmor. Det är på många sätt tidlös musik, vars stomme utgörs av gitarr, mandolin, kontrabas och någon enstaka fiol. Musik som lika gärna skulle kunna ha sitt ursprung i Appalacherna för hundra år sedan. Men precis som på A Friend of a Friend inkluderar Rawlings några låtar som helt bryter mallen, med framträdande stråkarrangemang som snarare ger en känsla av sextiotalsmusik. Nashville Obsolete är, likt duons tidigare album, ingen lättsmält anrättning. Men den som ger låtarna lite tid kommer att bli rikligen belönad.

Recensionen är publicerad i Lira #4, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *