Recension: I’m With Her

I’m With Her
See you around
Rounder records
Strängbriljans

För tre år sedan vallfärdade jag från Västkusten till Uppsala för att höra relativt nybildade supertrion I’m With HerFolkmusikgalan. Jag ska inte säga att jag åkte hem besviken, men ändå förvånad över hur tråkig och ganska intetsägande spelningen upplevdes. Tre så fantastiska artister – Aoife O’Donovan, Sarah Jarosz och Sara Watkins – borde ha levererat något mycket mer spännande än vad de gjorde där.

Därför är det så mycket roligare att när trions debutalbum nu äntligen släpps är det precis så bra som det borde vara. De tre är ju inte bara fenomenala instrumentalister, utan har även visat var och en på sitt håll att de kan skriva kreativ och utmanande musik. Och när de tre nu sjunger tillsammans på ett helt album låter det som om de inte gjort annat – stämsången är enastående. Trions klara röster kompletterar varandra på ett imponerande och naturligt sätt.

De tre har alla bidragit med gitarrspel på albumet, och det är även gitarren – såväl akustisk som elgitarr – som skapar grunden på vilket resten av det musikaliska byggnadsverket vilar. Sedan läggs lager på lager omsorgsfullt med banjo, mandolin och fiol, men också någon enstaka ukulele, piano och synth. Det är modern strängmusik som står stadigt på en grund av bluegrass och folkmusik och blickar in i framtiden. Som vågar ta nya vägar och som framförs med en spelglädje, nyfikenhet och självklarhet som är såväl beundransvärd som medryckande. I maj kommer de till Stockholm, jag gissar att det kommer bli makalöst bra den här gången.

Recensionen är publicerad i Lira #1, 2018.