Recension: Diverse Artister

ALCD 4968Diverse artister
God don’t never change – the songs of Blind Willie Johnson
Alligator Records/Border
Skitig gospelblues

Blind Willie Johnsons namn må vara tämligen okänt, men hans sånger har varit en naturlig del av många gospel-, blues- och folkartisters repertoar sedan 30-talet. Låtar som Dark was the night – cold was the ground, John the revelator och Jesus is coming soon har alla Johnson som avsändare.

Blind Willie Johnson föddes 1897 i Texas, blev blind i sjuårsåldern när hans styvmor slängde lut i hans ansikte och han dog fattig 48 år gammal. Sitt uppehälle tjänade han genom att spela på gatorna och hann med att spela in trettio låtar för Columbia Records. Slående är hans rytmiskt bluesiga slajdande gitarrspel. Och den desperata evangelistens brinnande budskap. För det här var en man vars musik hade ett tydligt och viktigt syfte. Likt Johannes Döparen var Blind Willie Johnson en röst som ropade i vildmarken och vittnade om någon annan som skulle komma.

Artisterna på God don’t never change gör sitt bästa för att fylla den döde predikantens skor. Det börjar fantastiskt med att Tom Waits, vars röst verkar ha rivits hes av taggtråd och whiskey, frustande frågar vad The soul of man egentligen är. Raspiga Lucinda Williams tar sedan över och konstaterar att It’s noboby’s fault byt mine. Blind Boys of Alabama tar sig an Mother’s children have a hard time på sedvanligt gospligt manér, och det är svårt att inte bli imponerad av det tunga vibratot i 86-årige Jimmy Carters skrovliga solostämma. Rickie Lee Jones, Luther Dickinson, Derek Trucks och Susan Tedeschi står också för fina insatser. Extra kul att Maria McKee dyker upp och leder församlingen i en svängigt svårslagen version av Let your light shine on me.

God don’t ever change är så långt ifrån svensk frikyrkogospel man kan komma. Det här är en tung, skitig, ganska avskalad och opolerad bit musikhistoria som fungerar som balsam för själen. Oavsett om du är syndare eller helgon.

Recensionen är publicerad i Lira #2, 2016