Recensioner: Heather Maloney & Joy Kills Sorrow

6PAN1TDGSLVHeather Maloney
S/t
Signature Sounds
Småfolkig singer/songwriter

”Because I am made of all the same stuff /that makes the seasons what they are / I am made of dirt and stardust.”

Heather Maloney sjunger självsäkert och nonchalant i americanadoftande Dirt and Stardust om hur hon är en fri själ som inte vill bli instängd. Hellre ett slott av sand än ett hus med staket.

Med sitt tredje album, det första på Signature Sounds, gör Heather Maloney från Northampton, Massachusetts sitt bästa för att riva de musikaliska inhägnaderna som tidigare omgett henne. Folkinfluenserna är tydligare, melodierna starkare och hon har hittat fram till ett lägre sångregister som passar henne mycket bättre. Här finns ett knippe fina låtar, där rappa Hey Broken sticker ut med a capella och drivig handklapp. Med färre ballader och ännu mer personlighet kommer det att kunna bli riktigt bra. Med Heather Maloneyär Heather Maloney en bra bit på väg.

1jksJoy Kills Sorrow
Wide Awake
Signature Sounds
Högoktanig bluegrass med jazzinfluenser

”Vi har försökt fånga energin som uppstår när bandet går för full gas” säger producenten Dan Cardinal om Joy Kills Sorrows nya EP Wide Awake. Och det står klart redan från start. En fullkomligt furiös mandolin lägger rytmen rakt igenom inledande Was it You, läckert kompletterad med fint banjoplock och en intensiv kontrabas. Boston-baserade Joy Kills Sorrow, som lanserat sig som ”a modern American string band”, bjuder här på sju fantastiska helakustiska alster djupt rotade i bluegrasstraditionen. Men samtidigt är de fem medlemmarnas varierade musikaliska bakgrunder tydliga, influenser från såväl klassisk musik som jazz bidrar till extra spänning. Traditionellt och nyskapande på samma gång. Emma Beatons uttrycksfulla stämma binder samman låtarna så att det blir mer än bara en uppvisning i virtuositet. Dessutom bjuder man på en kul cover av electrobandet The Postal Services Such Great Heights.

Recensionerna är publicerade i Lira #4, 2013.