Recension: Buddy Miller & friends

buddy_millerBuddy Miller & friends
Cyamo sessions at sea
New West Records
Americana

I snart tio år har den flytande americanafestivalen Cyamo lättat ankar från Miami och satt kurs mot Karibien under Buddy Millers musikaliska kaptenskap. Här har fans kunnat ta del av de spännande musikaliska möten som uppstår när artister och låtskrivare umgås och spelar tillsammans under avslappnade former. År 2012 kom Buddy Miller på att det vore roligt att föreviga en del av musiken och släpade ombord inspelningsutrustning för att kunna spela upp låtarna i den egna radioshowen. Inspelningarna blev så bra att han 2014 och 2015 kånkade in ännu mer utrustning, ordnade inspelningstekniker, musiker och satte upp en temporär studio i en av båtens lounger. Det är några av de inspelningarna som nu släpps på albumet Cyamo sessions at sea. De elva låtarna präglas av Buddy Millers omisskännliga twangiga gitarrljud och varma countryröst, men i vanlig ordning låter Buddy ljuskäglan lysa minst lika starkt på dem han har omkring sig. Lee Ann Womack, Kacey Musgraves, Nikki Lane, Lucinda Williams, Richard Thompson, Shawn Colvin och den ständigt Sverige-aktuelle Doug Seegers med flera agerar duettpartner med den äran och bland de elva låtarna – som alla är covers – märks Porter Wagoners och Dolly Partons klassiska Just someone I used to know, Gram Parsons Hickory wind, Buck Owens Love’s gonna live here och Rolling Stones Wild Horses.

Det är precis så bra som man önskar att det skulle vara, och det hela känns mer som ett avslappnat jam än en uppstyrd studioinspelning. Framför allt visar albumet att Buddy Miller verkligen förtjänar sin välförtjänta ställning som en av americanans stora affischnamn.

Recensionen är publicerad i Lira #1, 2016