Recension: Anna Stadling

stadlingAnna Stadling
Av timmarna som gick utan dig minns jag nästan ingenting
Lovande projekt/Warner
Singer/songwriter

Titeln må vara lång och hyffsat otymplig att använda i skrift, men det finns ändå något lockande i Av timmarna som gick utan dig minns jag nästan ingenting. Orden slår an tonen för Anna Stadlings nya album och skapar ofrånkomligen en ganska stor nyfikenhet. Det hör liksom inte till vanligheten att man blir utmanad att tänka efter redan av ett albums titel.

Stadling som stått bredvid Lars Winnerbäck i Hovet har tidigare släppt tre soloalbum, Det känns (1999), americanadoftande E 4 mot norr (2010) samt förra årets fina Johnny Cash-tolkningar på Stadling/Cash. Efter ett tillfälligt besök bland anglosfäriska covertexter är hon nu alltså tillbaka med egna låtar på svenska. Och som alla vet är det en diger utmaning att skriva svenskt. Gränsen mellan pekoral och uppriktighet är hårfin. Anna Stadling befinner sig dessbättre på rätt sida. Hon gör sitt bästa för att inte använda sig av redan utslitna formuleringar. Oftast blir det bra. Ibland ännu bättre. Jag hade dock önskat att hon vågade gripa sig an något annat ämne än kärlek och saknad och texter som innehåller du-och-jag-fraser.

Anna Stadlings största tillgång är onekligen rösten. Skönt hes, plågad, inkännande. Emellanåt nämns hon i samma andetag som Emmylou Harris, och kanske är det inte en helt felaktigt jämförelse. På det här albumet hörs den vemodiga klangen tydligare än någonsin och psalmliknande a cappella-låten Du (mitt andra hjärta) påminner en hel del om Calling My Children Home från Emmylous Spyboy.

Pecka Hammarstedt och Thomas Tjärnkvist som står för det mesta musicerandet gör ett stabilt jobb. Men kanske hade albumet fått mer karaktär och temperament om man plockat in ytterligare några instrumentalister. Som det är nu blir det aningen tillbakalutat och tryggt. Och det är synd. Anna Stadlings röst förtjänar så mycket mer.

Recensionen är publicerad i Lira #3, 2014.